Assalamualaikum n salam sejahtera kali nie aku nak tunjukkan macam mana nak kongsikan internet connection korang melalui sambungan adhoc. Caranya mudah je kalau korang gunakan GUI yang tersedia so x payah nak ssh2 guna command line seperti yang ditunjukkan oleh banyak website lain.

Pertama sekali korang kena stopkan wireless interface korang. Dalam kes aku wireless interface aku ialah wlan0. Kepada sesiapa yang menggunakan interface selain ni korang tukarkan je nama intreface tu mase masukkan command nanti.

sudo airmon-ng stop wlan0

Pentingnya korang run command nie adalah supaya nanti tak keluar buzy error (Hanya kepada sesiapa yang gunakan CLI sepenuhnya) so dalam kes aku nie yang menggunakan GUI dia takkan tunjukkan error message tetapi akibatnya Windows box yang mencuba connect ke ad hoc korang xkan berjaya.

kepada sesiapa yang tidak tahu macam mana nak identify wireless interface masing2 sila buka terminal dan taipkan iwconfig dan hasilnya korang akan dapat seperti gambar dibawah.



Ok lepas tu bukak (right-click) Network Manager yang ade kat panel bawah or atas tu (bergantung pada distro n tmpat korang letakkan) n pilih Edit Connections... Pilih tab Wireless n click button Add. Untuk setiap tab sila lihat kat gambar2 dibawah dan pastikan kornag buat sama mcm aku buat.












Ok yang last sekali tu (tab IPv6) korang klik Apply dan close semua window Network Manager. Sepatutnye network akuNoob yang aku create tasi akan connect automatik tapi kalau x connect automatic korang leh pegi kat Network Manager td n klik kiri n connect secara manual.




So sekarang korang dah ready untuk share internet connection korang n pengguna Windows pon boleh share sekali dengan korang just pastikan yang dekat Adapter Properties >> TCP/IPv4 >> obtain ip address automatically.

So setakat tu saje tutorial kali ni n pada korang semua jgn lupa terus support blog nie ok sebab aku akan buat lagi banyak tutorial.


**Tutorial ini telah diuji secara praktikal dan ternyata berhasil. Kepada sesiapa yang mempunyai masalah sila tinggalkan komen. Saya akan cuba mambantu.