Salam kali ni saya nak tunjukkan pada anda semua macam mana nak install Backtrack 5 ke dalam External Hard Disk atau pendrive. Software yang saya gunakan kali ini adalah YUMI atau nama penuhnya Your Universal Multiboot Installer. Teruk betul nama dia. Keistimewaan YUMI ni ialah ia lebih bagus dari UnetBootIn dan Xboot yang kegunaanya amat terhad untuk USB Pendrive sahaja. YUMI ini sangat sesuai untuk image ISO yang lebih besar dari 4GB kerana adalah sukar untuk mendapatkan pendrive berkapasiti 8GB kerana harganya mmg mcm gay.


Okeh so perkara pertama yang anda perlu buat ialah download software tersebut dari SINI. Anda tak perlu risau kerana saiznya tak sampai pon 1MB. Selepas selesai memuat turun software tersebut anda double klik sahaja untuk melancarkannya kerana ianya adalah fully portable.


Sebelum melakukan langkah seterusnya anda hendaklah menyediakan seketul external hard disk. Hard disk tersebut tidak perlulah di kosongkan tetapi anda hendaklah memastikan anda telah menyediakan satu partition kosong yang berkapasiti sedikit lebih dari image file yang anda ingin muatkan dalam partition tersebut.


Untuk menyediakan partition tersebut sila ikut langkah seperti dibawah.

1) Pergi ke Start >> Computer (jangan klik kiri..klik kanan sahaja..) >> Manage dan anda akan melihat Computer Management.




2) Pada bahagian sebelah kiri sila pilih Disk Management dan cari hard disk anda. Sila berhati-hati dan jangan tersalah pilih kalau tidak menangis lah anda. hahahaha... Setelah anda pasti klik kanan dan pilih Shrink Volume...Sila formatkan partition baru yang kita dapat dari hasil shrink volume tadi kepada format FAT32 dan assign satu drive letter yang boleh digunakan. Selepas itu anda boleh tutup window Disk Management tersebut. Sekarang lancarkan software YUMI yang telah anda download tadi. dan pilih option yang sama seperti saya pilih dalam gambar dibawah dan tekan button Create.






Wondows seperti di atas akan keluar dan anda hanya perlu tekan button Yes dan tunggu proses extract dan copy siap. Screenshot adalah seperti dibawah untuk proses yang normal. Sila klik pada mana2 gambar  untuk tumbesaran.




** Sila tinggalkan komen sekiranya terdapat masalah dengan download link atau ada sebarang pertanyaan. Selamat mencuba!